Welcome to Our Website

Tekstil Sektörü Devi Zara İçin “Hazır Siparişleri Depolarda Bekletiyor” İddiası Ortalığı Karıştırdı

İddiaya göre tekstil ve hazır giyim devi Zara, tedarikçilerine ‘Depolarımız dolu. Bekleyin. Satışlarımız düzeldiğinde alacağız. Bize yardım edin, bize destek olun’ söylemiyle siparişlerini bekletiyor.

Türkiye’nin ve dünyanın önde gelen tekstil markalarından olan Zara yaklaşık bir yıldır hazır olan siparişlerini teslim almakta sıkıntı yaşıyor.

Üretici firmalardan destek talep eden Inditex’in önde gelen markalarından olan firma, kuruluşundan bu yana en büyük kâr oranlarına ulaşmasına karşın ödemeleri geciktirerek tedarikçilerini zor durumda bırakıyor. 

Ekonomim’de Didem Eryar Ünlü’nün aktardığına göre, Zara ve Zara Home markalarıyla 2 binin üzerinde mağazaya sahip olan firmanın bu tavrı sektörde sorun yaratıyor.

Dünyanın en büyük moda perakendecisi olan Inditex, 2023 yılının ilk yarısında geçen seneye oranla satışlarını yüzde 13,5 artırdı.

16,9 milyar Euro’ya ulaşan satışlarda amiral gemi markası Zara’nın rolü büyük olurken, Türkiye siparişlerinde üreticilerin depolarında mallar bekletiliyor. 

Marka, zor duruma düşen tedarikçilerine ‘Depolarımız dolu. Bekleyin. Satışlarımız düzeldiğinde alacağız. Bize yardım edin, bize destek olun’ söyleminde bulunuyor.

Inditex, dünya perakende hazır giyim piyasasının yüzde 60’ını elinde tutarken, dünya genelinde de çok sayıda tedarikçi ile çalışıyor.

Şirketin ürün kalitesi, sürdürebilirlik gibi ilkeleri nedeniyle tedarikçilerini özel seçtiği bilinirken, 2023 yılının ilk yarısında da faaliyet performansı başarılı görünüyor. Toplam satışlar yüzde 13,5, net gelir de yüzde 40,1 oranında arttı. Zara da yılın ilk yarısında grup satışlarının yüzde 73,3’ünü oluşturdu.

Zara’nın üretiminin yüzde 97’si İspanya, Portekiz, Türkiye, Fas, Hindistan, Pakistan, Vietnam, Kamboçya, Bangladeş, Çin, Brezilya ve Arjantin’de bulunan 12 tedarikçi topluluğu tarafından gerçekleştiriliyor.

31 Temmuz 2022 tarihinde Arjantin ve Türkiye için “hiperenflasyonist ekonomiler” tanımlamasını yapan Zara, yükselen maliyetler nedeniyle siparişlerini sert şekilde azaltırken, iddiaya göre de yaklaşık 1 yıldır satın alma süreçlerinde etik politikalar izlemiyor.

Normal uygulamada, Zara siparişi sonrası, kumaşın hazırlanması, üretim süreci, kontrol süreci gibi aşamalar 8 hafta sürüyor. Ürünün teslimi ve kabulüyle 15 gün sonra, toplamda 90 gün içinde ödeme gerçekleşiyor. 

Ancak son dönemde sistem dışı bir uygulamayla iddiaya göre, yükleme tarihi gelen ürünler bekletilirken, tedarikçilere kendi depolarında tutmaları söyleniyor.

Sektör temsilcileri, Zara’nın siparişlerini “senet” olarak tanımlarken, siparişlerde bekletmenin hiç olmadığını iletiyor. Depolamada sigorta gibi ek maliyetler yaşanırken, nakit akışında da durma oluyor.

Sektör temsilcileri bu duruma açıklama olarak “Optimizasyon” kelimesini kullanıyor. Tedarikçiler zor durumda kalsa da mağaza satış hızının “optimumda” tutulmasıyla ürünlerin “kendi” depolarında bekleme süresi kısaltılıyor.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir